Automotive Update

  • Aankoopbeslissingen worden relatief snel gemaakt, binnen EMEA wordt bijna de helft van aankoopbeslissingen gemaakt binnen 1 maand:

  • 49% van de buyers zijn niet brand loyal, in Europa is dit zelfs 51%.
  • De ontdekkingstocht naar de gewenste auto vindt online plaats bij 8 van de 10 buyers, in europa is dit 73%. 
  • Gemiddeld bekijkt het publiek drie verschillende merken voordat er een keuze wordt gemaakt.
  • Dealers, brand websites en search zijn belangrijke kanalen die initiële verkeer genereren: 29% via een dealers website, 28% via een brand website en 17% via een search engine (global).
  • Binnen EMEA heeft maar 9% van de ondervraagden gebruik gemaakt van een online formulier voor een afspraak met een dealer, 76% loopt gewoon binnen zonder (digitale) afspraak.
  • Toch wordt E-commerce steeds belangrijker voor automotive aldus Google. Search, online video en merkwebsites zijn de belangrijkste plekken waar men research op doet. 
  • Met name online video wordt in Europa met 77% gezien als de grootste trigger om actie te ondernemen. 
  • Na het zien van de video gaat met in 53% naar de dealer website en in 56% van de gevallen vraagt men een quote aan. 
  • Uiteindelijk, na de oriëntatie, gaat 69% in Europa maar naar 1 autodealer. 
  • Het aantal test drives is relatief laag, wat aangeeft dat het beslissingsproces belangrijker is voordat de testrit wordt gedaan dan daarna. 
  • Met een stijging van 25% in 2015 naar 39% in 2020, zien we dat consumenten steeds vaker open staan voor het aanschaffen van een auto online. Ongeveer 2/3 van de consumenten staat open voor online transacties in de toekomst.  
  • Men gaat ook steeds vaker open staan voor delivery aan de deur.

Thijs Muller

Directeur van Havas Media Nederland, voorzitter van Platform Media Adviesbureaus en co-auteur van Mediastorm

thing of the week

I’m sooo excited, I just can’t hide it…