
Automotive Update
- Aankoopbeslissingen worden relatief snel gemaakt, binnen EMEA wordt bijna de helft van aankoopbeslissingen gemaakt binnen 1 maand:
- 49% van de buyers zijn niet brand loyal, in Europa is dit zelfs 51%.
- De ontdekkingstocht naar de gewenste auto vindt online plaats bij 8 van de 10 buyers, in europa is dit 73%.
- Gemiddeld bekijkt het publiek drie verschillende merken voordat er een keuze wordt gemaakt.
- Dealers, brand websites en search zijn belangrijke kanalen die initiële verkeer genereren: 29% via een dealers website, 28% via een brand website en 17% via een search engine (global).
- Binnen EMEA heeft maar 9% van de ondervraagden gebruik gemaakt van een online formulier voor een afspraak met een dealer, 76% loopt gewoon binnen zonder (digitale) afspraak.
- Toch wordt E-commerce steeds belangrijker voor automotive aldus Google. Search, online video en merkwebsites zijn de belangrijkste plekken waar men research op doet.
- Met name online video wordt in Europa met 77% gezien als de grootste trigger om actie te ondernemen.
- Na het zien van de video gaat met in 53% naar de dealer website en in 56% van de gevallen vraagt men een quote aan.
- Uiteindelijk, na de oriëntatie, gaat 69% in Europa maar naar 1 autodealer.
- Het aantal test drives is relatief laag, wat aangeeft dat het beslissingsproces belangrijker is voordat de testrit wordt gedaan dan daarna.
- Met een stijging van 25% in 2015 naar 39% in 2020, zien we dat consumenten steeds vaker open staan voor het aanschaffen van een auto online. Ongeveer 2/3 van de consumenten staat open voor online transacties in de toekomst.
- Men gaat ook steeds vaker open staan voor delivery aan de deur.
Thijs Muller
Directeur van Havas Media Nederland, voorzitter van Platform Media Adviesbureaus en co-auteur van Mediastorm