In het oog van de Mediastorm

Het nieuwe boek Mediastorm laat zien hoe merken door redactie-denken in deze revolutionaire tijden vertrouwen kunnen herwinnen

 

(Amsterdam) De mediawereld is de afgelopen twintig jaar een haast onoverzichtelijke orkaan van storytelling, duurzaamheid, influencers, nepniezauws en oneindige niches geworden, wat alleen maar wordt versterkt door de huidige crisis. Daarom introduceren Thijs Muller en Rogier van Kralingen in het boek Mediastorm het redactie-denken voor merken, naast de nieuwe discipline mediacreatie.

Thijs en Rogier schetsen in Mediastorm een cijfermatig onderbouwde visie over hoe bedrijven, overheden, wetenschap, media en publieke instanties de slag om aandacht en vertrouwen verliezen van een consument die nu zelf producent van content is geworden. Merken kunnen deze verhouding herstellen door hun communicatieafdeling om te bouwen in een principe gedreven ‘marketingredactie’, welke eerlijke content maakt die past binnen de culturele leefwereld van de consument. 

Om dat succesvol te doen heb je de vrij nieuwe discipline ‘mediacreatie’ nodig, waarbij het mediakanaal en type de richting van het merk en de content bepaald, en niet andersom. Dit leidt volgens de schrijvers eindelijk tot die zo begeerde authentieke connectie met een publiek, welke meer omzet, betere data en hogere merkbinding oplevert.  

Rogier van Kralingen: “Nu de macht van informatie ook bij de burger ligt, dient jouw merkcontent de content van de consument te kunnen matchen op diepgang. Wij hebben daarom een deep dive gedaan tussen data, creatie en kanaal naar hoe je als merk die match kunt vinden. We kwamen tot de conclusie dat de marketingafdeling kan leren denken als een échte redactie. Kwetsbaarheid is de sleutel. Pas dan word je relevant genoeg in je media-uitingen om blijvend het hart te raken.”

Thijs Muller: “Om de consument in dat hart te raken moet je in haar culturele mindset durven bewegen en haar beleving voelen. Maar door de explosie aan niche kanalen en het gevecht om vertrouwen is het lastig om in het oog van de moderne mediastorm dat overzicht goed te bewaren. Merken dienen daarom als een dirigent al hun marketingopties te orkestreren. Je creëert daarmee ‘mediacreativiteit’, een paradox die het succes van authentieke content nu ook kwantificeert in harde cijfers.”  

Thijs Muller is CEO Havas Media Amsterdam en voorzitter van het Platform Media Adviesbureaus en Rogier van Kralingen is schrijver, spreker, muzikant en oprichter van productiehuis The Whole Story. 

Het boek Mediastorm is bestemd voor iedereen die in merk, marketing, media, design, entertainment en kunst en cultuursector werkt. Door de crisistijd is de officiële lancering wat later geweest dan verwacht. Het is nu te bestellen bij online boekhandels zoals bij Bol.com of Managementboek.nl, of lokale boekhandels.   

Contact: rogier@thewholestory.eu / 06-25090825 & thijs.muller@havasmedia.com / 06-55495161

Céline Boudière, CMO van Meetic Group: “We werken voor een aantal van onze merken nu al twee jaar met de teams van Havas Media en zijn bijzonder opgetogen om dit avontuur op grotere schaal voort te zetten. De keuze voor Havas Media komt voort uit onze wens een wereldwijd effectieve en vooral consequente mediastrategie te bouwen, en tegelijkertijd toegang te houden tot lokale experts voor de juiste executie.”

Thijs Muller, CEO Havas Amsterdam: “Het onderwerp liefde zit midden in ons aller hart en is zo mogelijk nog relevanter geworden tijdens deze bijzondere crisistijden. Het is aan Havas om dat hart te raken in het juiste kanaal. Dat Meetic voor ons kiest is een belangrijke overwinning en een compliment. Het bewijst dat Havas haar focus op de culturele leefwereld van de consument succesvol is.”

Havas directeur Thijs Muller: “We’re hitting the ground running in een segment dat nu al onze aandacht vraagt. Met dit portfolio, de kennis en de specialisten van Cosmos samengevoegd met onze huidige health activiteiten, nemen we meteen een marktleiderspositie in.”

Namens Cosmos, Bertil Koop: “Havas heeft ons een superieur aanbod gedaan, dat goed aansluit bij het verwachtingspatroon van onze opdrachtgevers, die allemaal ook in meerdere landen opereren welke hun eigen aanpak vereisen.”

Voor meer informatie over de acquisitie of voor een interview met Thijs Muller en Bertil Koop, neem contact op met Rogier van Kralingen, rogier@thewholestory.eu / 06-25090825.

Over Havas Group

Havas Group is één van s ’werelds grootste communicatie holdings. Vanuit meer dan 100 landen werken 20.000 communicatiespecialisten aan Meaningful Connections tussen mensen en merken door creativiteit, media en innovatie. Havas Group is onderdeel van Vivendi.

thing of the week

I’m sooo excited, I just can’t hide it…